Raport activitate 2010

Posted on

ACTIVITATEA FILIALEI IN PERIOADA IANUARIE – DECEMBRIE 2010

In anul 2010, activitatea filialei noastre s-a desfasurat, ca si in anii precedenti, indeplinind articolele Protocolului si serviciile cuprinse in acreditare.

SOCIAL

-Luati in evidenta: s-au adresat filialei noastre pentru consultanta si consiliere 160 de persoane, pe care le-am indrumat catre cabinete medicale oftalmologice, apoi catre comisia de expertiza medicala, s-au incadrat, am intocmit dosarele cu toate actele necesare, conform Protocolului incheiat, pentru 123 de nevazatori;

-Dosare reevaluate, scadenti: scadentii, care au fost anuntati din timp in vederea reanoirii dosarelor, prin corespondenta sau telefonic, au fost 877. Din cei anuntati s-au prezentat 479, la care le-am intocmit dosarele la timp pentru a fi pusi in plata. Incepand cu luna martie 2010, prezentarea actelor la Comisia de expertiza se face de catre Serviciul Social de la primaria de domiciliu cu o luna inainte de luna scadenta, iar actele necesare sant: o ancheta sociala, efectuata de primaria de domiciliu, scrisoare medicala de la medical de familie, referat medical de la medical oftalmolog, camp vizual compiuterizat dupa caz. Din aceasta cauza, corespondenta cu scadentii se face cu doua luni mai devreme. Rezultatele se pot ridica personal de la comisie, la aproximativ o luna de la depunerea actelor, sau se primesc acasa prin corespondenta.

Tot din luna martie a anului s-a schimbat componenta comisiei de evaluare, drept urmare a acestui fapt si a situatiei de criza multe persoane cu handicap au fost scoase de la grad din motive marunte, ca de exemplu neconcordanta intre ancheta sociala si diagnostic, care spunea ca o persoana cu handicap vizual grav se deplaseaza prin casa sau curtea proprie, isi face treburile menajere. Presedintele comisiei de evaluare, insotit de membrii comisiei de evaluare sau de membrii serviciului de evaluare s-au deplasat in lunile urmatoare in localitatile unde sant cele mai multe persoane cu handicap si au facut verificari neanuntate. Astfel au fost chemate la reevaluare multe persoane cu termen permanent si au fost si multe cazuri de scotere din grad. Contestatiile depuse fiind in numar foarte mare, raspunsul a venit dupa mai mult de jumatate de an, fiind adesea nefavorabil, deoarece actele medicale depuse la dosarul de reevaluare contineau un diagnostic mai usor decat cel existent, medicii specialisti fiind si ei rezervati in acordarea lor.

Au fost si multe cazuri de chemare la reevaluare la sase luni sau la trei luni, cazul unui domn din Vinga, scadent in luna iunie, a primit pe trei luni, pana in septembrie, apoi iarasi pe trei luni pana in decembrie, in jumatate de an a fost evaluat de trei ori, avand si pensie de invaliditate de acelasi grad;

-Decese, obtinerea de catre urmasi a drepturilor neachitate: s-au adresat filialei pentru sprijinirea in obtinerea drepturilor restante, 97 de urmasi ai nevazatorilor decedati, am intocmit si depus documentatia pentru 74 cazurisolutionate, restul neandeplinind conditiile de acordare a drepturilor ramase neachitate(neavand apartinatori pe linie directa). Decedati sant cu mult mai multi, dar nu am aflat de ei, decat de la diverse cunostinte sau din ziare.

In acest sens s-au purtat convorbiri telefonice cu serviciile de stare civila, din Arad si din judet, atunci cand DGASPC Arad, Compartimentul Drepturi si Facilitati ne-au anuntat ca sant multe indemnizatii lunare returnate;

-Documente depuse: am depus documentatia necesara acordarii de drepturi conform legii pentru:

Diverse acte: 488 cazuri (acte identitate schimbate, schimbari de domiciliu, flotanti, prelungiri pensii de invaliditate, treceri de la modul de plata cont la mandat-cupon sau invers);

Am anuntat membrii carora urmeaza sa le expire actul de identitate sa-l prelungeasca la timp deoarece le vor fi sistate indemnizatiile lunare. Acest lucru l-am facut si cand am fost in deplasare la sedintele de grupa din judet.

Transport urban: in cursul anului am eliberat 748 de legitimatii pentru transportul urban conform actului aditional la Protocolul de colaborare incheiat cu DGASPC Arad, conform caruia filiala noastra elibereaza aceste legimatii. Din acestea 224 pentru cei cu gradul grav cu insotitor; 80 pentru cei cu gradul grav cu asistent personal; 79 pentru asistentii personali si 365 pentru cei cu handicap accentuat.

Actele necesare se aduna de la toti nevazatorii (copie act de identitate, 3 fotografii marimea 2/3 cm) se completeaza aceste legitimatii cu datele necesare si in ziua de miercuri se duc la DGASPC Arad, pentru aplicarea timbrului sec, apoi se distribuie la beneficiari. Decontarea se face in fiecare saptamana.

Scutire impozit cladire: pentru 168 de cazuri am intocmit dosarul necesar pentru Directia Fiscala, intreband fiecare membru care trece pe la noi, daca beneficiaza de aceasta scutire, avand in vedere ca sant inca persoane care nu cunosc aceasta facilitate.

Am intocmit cererile pentru billet gratuit de tratament in statiune la 63 de personae, care au solicitat acest lucru.

Bilete speciale de calatorie interurbana: biletele de calatorie interurbana s-au distribuit din prima zi de lucru, In cursul anului am distribuit bilete speciale de calatorie la un numar de 1.158 de persoane: 6.116 bilete speciale SNCFR, la 243 persoane gradul accentuat, 529 gradul grav si 73 asistenti personali; si 5.090 bilete Auto, la 142 persoane gradul accentuat, 379 gradul grav si 104 asistenti personali. La aceste persoane, care mai aveau pe langa indemnizatia de nevazator si alta pensie, am depus pe baza de tabel, taloanele cu 50 la suta reducere transport, la Casa de Pensii si am ridicat adeverintele necesare, pentru 606 nevazatori, care au solicitat bilete speciale de calatorie interurbana.

Mentionam ca biletele speciale de calatorie urbana se distribuie numai prin filiala, la nevazatori, decontarea acestora facandu-se la data de 01 si 16 ale lunii, impreuna cu borderourile care contin: numarul de dosar, numele si prenumele, localitatea, CNP-ul, seriile biletelor eliberate, centralizate pe grade, impreuna cu adeverintele de la Casa de pensii de restituire a cupoanelor cu 50 la suta reducere si a imputernicirii nevazatorilor de a ridica biletele in numele lor.

La sfarsitul anului 2010 au fost cu cotizatia achitata 1.037 de membrii, in mediul urban 599 membrii, iar in mediul rural 438, de gradul I. 724, urbani 483, rurali 241, de gradulII 313, urbani 192, rurali 121, iar de gradul III 6, urbani 4, rurali 2. fara alt venit sant 178, de gradul I. – 135, de gradul II 43, cu varste cuprinse intre 6-18 ani 21, intre 18-50 ani 265, peste 50 ani 751.

In luna aprilie 2010 am prelungit Protocolul cu DGASPC Arad, pe un an de zile

Materiale tiflotehnice

S-a vandut lupe, ceasuri cu voce sintetica in limba romana, de la o firma austro- germana, la pretul de 10 euro, comanda la bastoane nu s-a facut deoarece pretul de 55 de lei este prea mare.

CAR Nevazatori Arad, functioneaza, numarul celor inscrisi fiind in crestere, din luna, s-au dat deja imprumuturi.

Cu sprijinul dl. Hojbota Ioan, am obtinut scaune cu rotile, cadre, de la o fundatie crestina din apropiere de Ilia, care au fost distribuite in functie de solicitari si nevoi pe baza de procese verbale de predare primire, urmand a fi restituite atunci cand nu mai sant folosite.

CULTURAL SPORTIV

La Concursul anual intitulat “Pe meridianele lumii”, la inceputul lunii octombrie, s-a calificat la faza filiala dl. Gligor Marinel, din Livada, si a participat la faza zonala, unde a ocupat locul II, apoi la faza finala. La concursul “Imaginea ta conteaza”, destinat femeilor nevazatoare, desfasurat concomitant cu concursul Pe meridianele lumii, s-a calificat d-na Veghinas Marioara, care a participat la faza zonala, unde a ocupat ultimul loc.

In perioada 30 septembrie – 02 octombrie filiala noastra a fost gazda Concursului National de interpretare muzicala a artistilor nevazatori, care a avut loc In Sala Mare a Casei Sindicatelor din Arad, cu participarea concurentilor din 7 filiale din tara, concurentul din Arad, Uhrec Marcel a obtinut o mentiune.

Pentru buna desfasurare a aceastei actiuni, am avut sprijinul sponsorilor: Fundatia Alcoa, Print 4 You, Casa Apei Minerale, Coca Cola.

Datorita faptului ca nu sant baze sportive in tara (piste de atletism, groape cu nisip), nici in acest an nu s-a putut desfasura Concursul Natioanl de atletism pentru nevazatori.

Comitetul de femei a filialei, condus de d-na Ciornei Valentina, nu s-a mai intrunit, datorita decesului neasteptat al d-nei Ciornei Valentina, si nu s-a mai ales alta presedinta a comitetului.

In urma revendicarii a jumatate din cladirea sediului filialei, ap. 3 de la nr. 1in luna iulie 2009, s-au efectuat lucrari de renovare si restrangere a sediului in partea de cladire care ne-a mai ramas, spatial fiind foarte mic, urmand ca in cursul anului 2010 sa primim un alt spatiu, mai mare, unde sa ne putem desfasura activitatea in conditii optime.

Pentru renovarea spatiului primit, s-au obtinut de la bugetul local 100.000 lei.

PRESA

Prin filiala s-au facut si se distribuie abonamente, la publicatiile Asociatiei Nevazatorilor, la un nr. de 19 nevazatori la revista Litera noastra in braille, 8 nevazatori laLitera noastra in scris obisnuit. In a doua jumatate a anului nu s-au trimis la timp abonamentele, din lipsa de hartie Braille la redactie, dar pana la sfarsitul anului au fost trimise toate numerele.

Filiala Arad, la biblioteca in braille cu 1.231 de titluiri, fonoteca cu carti in format MP3 540 de CD, pe care la copiem pe CD-ul nevazatorilor, si 8.200 casete cu 461 titluri – a imprumutat, in acest an, carti vorbite la 323 de nevazatori.

Filiala Arad este abonata la revistele pe CD in format MP3, Impact si Radar, numerele primite anul acesta, au fost copiate, la cerere, la un nr. de 19 membrii.

SITUATIA COTIZATIILOR

In anul 2010 au achitat cotizatia de membru 1.037 nevazatori.

CAMERA COMUNA

Camera comuna a filialei nu este ocupata, baiatul care statea acolo a decedat, cartile braiile ale bibliotecii filialei sant depozitate acolo pana la peimirea noului spatiu.

SEDINTELE ORGANELOR DE CONDUCERE

In timpul anului s-au tinut sedinte ale organelor de conducere, de cate ori a fost necesar, unde s-au discutat probleme organizatorice, contabile, sociale, culturale si sportive si s-au luat decizii pentru buna desfasurare a activitatii si sedinte cu grupele din mun Arad si din judet in vederea alegerilor din luna august.

In data de 23 august a avut loc Adunarea Generala si alegerile pentru presedinte. Dl. Szilagyi Calin Alexandru si-a depus candidature pentru functia de presedinte, a fost ales in unanimitate.

CONTABILITATEA

S-au efectuat lucrarile financiar contabile pentru executia bugetului de venituri si cheltuieli; de evidenta financiar contabila a sumelor primite din donatii sau sponsorizari.

Se fac balante lunare, iar trimestrial se intocmesc bilanturile, acestea sant prezentate in sedintele B.E si apoi trimise la CC ANR.

ACCESIBILITATE

In urma parteneriatului cu firma BAUM si in urma unui Contract de comodat produse, ni s-au furnizat, la sediul filialei, lupe: lentila Style, care mareste de 3,85 ori (11,5 dioptrii), care poate fi sprijinita pe doua suporturi retractabile, lentila 26, care mareste de 4,85 ori, cu doua lentile, lentile 26 cu iluminare, lentila T4, care mareste de 4,25 ori (13 dioptrii), special creata pentru citirea dictionarelor, cartilor de telefon, etc, lentila Compact, care mareste de 3,85 ori, pentru observarea obiectelor marunte, lampa SLIM, cu doua lentile, cu tub fluorescent care ofera o luminozitate de 120W, cu dispozitiv de prindere pe masa, lampa de birou, cu doua brate flexibile, una cu bec, alta cu lentila, lampa ULTRA-SLIM, cu trei lentile si bec cu o luminozitate de 150W.

Aceste produse au fost si vor fi prezentate membrilor si deja s-au facut comenzi de la membrii, produsele fiind deja primite de membrii.

Cu sprijinul dl. Hojbota Ioan, care ne-a mai ajutat in obtinerea de scaune cu rotile si cadre pentru mers, printr-o fundatie crestina din apropiere de Ilia, s-au adus in luna decembrie 18 scaune cu roti si 15 cadre de mers, care se distribuie pe baza de proces verbal, urmand a fi restituite cand nu mai sant folosite.

Materiale tiflotehnice

Obtinerea de ceasuri de mana cu voce sintetica in limba romana, de la o firma germano-austriaca, se distribuie prin filiala, pretul fiind de 10 euro.

Comanda la bastoane nu s-a mai facut, nemaifiind solicitari, pretul de 50 de lei fiind prea mare.

CULTURAL – SPORTIV

In luna aprilie am sprijinit financiar elevii de la Centrul Scolar la Concursul de Sah Francisc Cori, la Bucuresti la Liceul Regina Elisabeta.

La Concursul anual intitulat Prietenii cartii Braille si Lectura rapida si correcta, din data de 24.04.2010, s-a calificat la faza pe filiala la ambele concursuri d.soara Borta Daniela, din Arad, si a participat la faza zonala, unde a ocupat locul VI, si V la Lectura rapida si corecta.

Faza pe filiala a Campionatului National de sah s-a desfasurat in a doua jumatate a lunii iulie, la sediul filialei, cu participarea a 6 concurenti. S-a calificat la faza finala de la Constanta, dl. Roman Pavel, care a ocupat locul 31 din 40 de concurenti.

La Concursul anual intitulat Pe meridianele lumii, din data de 25 septembrie, au participat patru concurenti: Borta Daniela, Halasz Ioan, Gligor Marinel, Fackelman Maria, Veghinas Marioara. Nu am avut calificati la faza zonala. La concursul Imaginea ta conteaza, destinat femeilor nevazatoare, desfasurat concomitant cu concursul Pe meridianele lumii, au participat doua concurente, d-na Veghinas Marioara si d-na Fackelmann Maria, nu s-au calificat pentru faza zonala.

La inceputul lunii septembrie, dl. Roman Pavel, calificat la faza pe filiala la Campionatul de sah, a participat la zonala de la Constanta.

De ziua Bastonului Alb, un numar de 38 de memebrii s-au intalnit cu cei de la Filiala Timisoara, la sediul Filialei, unde au serbat ziua Bastonului Alb. A avut loc si un concurs de cultura generala.

In data de 14 decembrie, la sediul filialei a avut loc concursul pe teme religioase ,,Evanghelia dupa Luca” cu participarea fundatiei ,,Pro Lumina”. Au participat 3 concurenti. Dupa terminarea concursului, dl. parinte Mircea Buftera, a oferit 5 aparate de ascultat Biblia.

In data de 17 decembrie, reprezentantii Lions Club 2007 Arad, au impartit pachete la sediul filialei, copiilor si au luat cunostinta de diferite probleme de sanatate ale copiilor nevazatori si s-au oferit sa le acorde sprijin.

Datorita faptului ca nu sunt baze sportive in tara (piste de atletism, groape cu nisip), nici in acest an nu s-a putut desfasura Concursul Natioanl de atletism pentru nevazatori.

In urma revendicarii a jumatate din cladirea sediului filialei, ap. 3 de la nr. 1, in luna iulie 2009, s-au efectuat lucrari de renovare si restrangere a sediului in partea de cladire care ne-a mai ramas, spatiul fiind foarte mic, a urmat ca in cursul anului 2010 sa primim un alt spatiu, dar lucrarile s-au sistat in urma unui litigiu cu locatarii din cladire, urmand sa se gaseasca un alt loc pentru sediu.

Presedinte,                                                                                      Secretar,

Szilagyi Calin                                                                                 Sarkozi Viorica