ACTIVITATEA FILIALEI IN PERIOADA IANUARIE – DECEMBRIE 2014
SOCIAL
Anul 2014 am inceput activitaea in noul sediu al filialei din strada Unirii, nr. 10, ap. 7.
Membrii filialei s-au mobilizat la solicitarea dl. presedinte si ne-au ajutat la mutat cu ajutorul dl George, sotul d-nei Elena. Doamnele membre ne-au ajutat la curatenie si despachetat.
Accesul catre sediu, care se gaseste in capatul curtii de la nr. 10 se facea pe un drum plin de gropi si betoane. Dupa numeroase insistentela Primaria Arad, in vara s-au facut lucrari de amenajare a curtii si acum accesul pana la intrarea in sediu se face pe o alee pavata.
Datorita legislatiilor aparute, am fost solicitati de DGASPC Arad; Tribunalul Arad, Compania de Transport Public, la consultari pentru a gasi cele mai potrivite solutii in ceea ce priveste accesibilizarea persoanelor cu deficienta vizuala in aceste institutii, respectiv in mijloacele de transport in comun la care am convenit afisarea in statii a programului in braille de circulatie a tramvaielor. La Tribunal
s-a si concretizat, montandu-se placute in braille cu numarul si denumirea serviciului de la camera respectiva. La intrare s-a montat placuta in braille cu harta de acces in interiorul tribunalului. S-au mai tiparit in braille, 10 brosuri continand informatii despre proceduri si acte necesare in efectuarea diferitelor demersuri catre tribunal, respectiv Judecatoria Arad.
In urma discutiilor avute cu responsabilii din Primaria Arad, am lucrat la un studiu privind accesibilizarea trecerilor pietonale cu si fara semaforizare, intocmind liste cu acele treceri care ar trebui marcate cu covoare tactile, respectiv sistem acustic, acolo unde sant semafoare.
Listele au fost depuse la inceputul lunii noiembrie, pentru a putea fi cuprinse in bugetul primariei pe anul 2015.
Am mai intreprins demersuri pe langa conducerea Astra Vagoane Arad ca noile tramvaie modelul IMPERIO, care urmeaza a fi puse in circulatie din2015, in urma contractului cu Primaria Arad, sa fie dotate cu sistem audio de informare a pasagerilor.
La sfarsitul lunii septembrie am avut o intalnire cu noua condure a DGASPC Arad, in urma careia am primit asigurari de o la fel de buna colaborare ca si pana in prezent. In urma cererii facute de noi, ne-au pus la dispozitie si baza de date cuprinzand toate persoanele cu certificat de incadrare in grad de handicap vizual din judetul Arad.
In luna septembrie am organizat o masa rotunda la care au participat tineri din cadrul filialei noastre si un grup de tineri voluntari insotiti de d-na deputat Claudia Boghicevici avand loc discutii libere despre viata tinerilor cu si fara dizabilitati in judetul Arad. In urma acestei intalniri s-au stabilit anumite legaturi intre voluntari si membrii nostri. Tot in luna septembrie a junsla Arad si Max, primul caine ghid din Romania, instruit sa insoteasca doua persoane nevazatoare, beneficiari fiind un tanar cuplu, Adrian si Veronica Benchea.
In luna octombrie d-na deputat Claudia Boghicevici impreuna cu directorul AJOFM Arad si directoarea adjuncta au participat la o adunare organizata la sediul filialei noastre in care s-a incercat identificarea problemelor cu care se confrunta nevazatorii in ce priveste integrarea socio-profesionala. Membrii nostrii care au participat la aceasta intalnire au putut pune intrebari, la care, in masura posibilitatilor s-au dat raspunsuri complete, respectiv dl. director a dat asigurari de sprijin total si neconditionat, oferind chiar numarul sau personal de telefon, la care sa i se poata solicita sprijinul.
Tot la inceputul anului s-au incheiat parteneriate cu: INFOMEDICA din Vlaicu; LASER SYSTEM de pe strada Andrei Saguna; Helios de pe strada 30 Decembrie, unde pe baza legitimatiei de membru vizat la zi, membrii beneficiza de reduceri la serviciile medicale oferite de aceste unitati medicale.
In luna mai s-au modificat criteriile de incadrare in grad de handicap vizual. Gradul grav s-a impartit in: grav fara indemnizatie de insotitor, cu indemnizatie de insotitor cf. art. 77 din Legea 263 (Legea Pensiilor) – pentru cei care au pensie de invaliditate si primesc indemnizatia dela Casa de Pensii; grav cu indemnizatie de insotitor conform HGR 610/1990 la acuitate vizuala sub 1/50la AO si CV sub 10 grade; grav fara indemnizatie deloc la acuitate vizuala intre 1/25 la 1/50 si CV sub 10 grade. La scadenti si cu cataracta se face reevaluarea dupa interventia chirurgicala sau a neoportunitatii interventiei chirurgicale precizate de medicul specialist. Pentru mai buna relevanta a incadrarii in grad, se cer doua referate medicale de la doi medici diferiti.
S-a prelungit Protocolul cu DGASPC Arad pe inca un an in luna aprilie.
In acest an, s-au adresat filialei noastre pentru consultanta si consiliere 214 de persoane, pe care le-am indrumat catre cabinete medicale oftalmologice, apoi catre comisia de evaluarea, s-au incadrat, am intocmit dosarele cu toate actele necesare, conform Protocolului incheiat, pentru 214 de nevazatori cazuri noi.
DOSARE REEVALUATE, SCADENTI:
Scadentii, care au fost anuntati din timp in vederea reanoirii dosarelor, prin corespondenta, au fost 375. Din cei anuntati s-au prezentat 302, la care le-am intocmit dosarele la timp pentru a fi pusi in plata. Actele pentru comisia de evaluare se depun la primariile de domiciliu, cu cel putin o luna inaintea lunei scadente, rezultatul ajungand prin corespondenta la destinatari. Multe primarii intocmesc si dosarul administrativ, pentru punerea in plata, restul persoanelor, dupa primirea rezultatului depun personal dosarul administrativla DGASPC Arad, camera 30.
DECESE, obtinerea de catre urmasi a drepturilor neachitate:
S-au adresat filialei pentru sprijinirea in obtinerea drepturilor restante, 42 de urmasi ai nevazatorilor decedati, am intocmit si depus documentatia pentru 35 cazuri solutionate, restul neandeplinind conditiile de acordare a drepturilor ramase neachitate (neavand apartinatori pe linie directa). Dupa cele 224 de corespondente cu nevazatorii, in doua transe, in septembrie si noiembrie, am mai aflat 12 de decese neanuntate, 5 s-au mutat de la domiciliu, iar 4 cazuri trecuti in gradul mediu.
DOCUMENTE depuse:
Am depus documentatia necesara acordarii de drepturi conform legii pentru:
Diverse acte 104 cazuri (acte identitate schimbate, schimbari de domiciliu, flotanti, treceri de la modul de plata cont la mandat-cupon sau invers.
Transport urban in cursul anului am eliberat 284 de legitimatii pentru transportul urban conform actului aditionalla Protocolul de colaborare incheiat cu DGASPC Arad, conform caruia filiala noastra elibereaza aceste legimatii. Dintre acestia de gradul accentuat au fost 175, gradul grav cu insotitor 89, gradul grav cu asistent pesonal 6, si 14 asistenti personal.
Decontarea se face in fiecare saptamana.
Scutire impozit cladire pentru 121 de cazuri am intocmit dosarul necesar pentru Directia Fiscala.
Am intocmit cererile pentru billet gratuit de tratament in statiune la 113 de persoane, care au solicitat acest lucru.
Biletele de calatorie interurbana s-au distribuit din prima zi de lucru a anului. In cursul anului am distribuit bilete speciale de calatorie la un numar de 1.569 de persoane: 5.791 bilete speciale SNCFR si 5.216 bilete AUTO, la 311 gradul accentuat, 38 asistenti personali, 630 gradul grav si 590 de insotitori ai acestora.
Numarul membrilor la sfarsitul anului 2014 cu cotizatia achitata la zi este de 767 membrii.
Varsta si numarul membrilor filialei noastre ;
– cu varste cuprinse intre 6-18 ani 11,
– intre 18-50 ani 303,
– peste 50 ani 801.
In luna aprilie 2014 am prelungit Protocolul cu DGASPC Arad, pe un an de zile.
EDUCATIV, CULTURAL – SPORTIV
In luna Martie, a avut loc o reuniune dedicata Zilei Internationale a Femeilor, la un restaurant din Arad, impreuna cu membrii Filialei Timis-Caras-Severin, numarul participantilor find de peste 70 de persoane.
In aceeasi luna, au avut loc concursurile: Pe Meridianele Lumii si Imaginea ta Conteaza, faza pe filiala, unde, au participat 12 concurentila Meridiane s-a calificat pentru zona dela Timis-Caras, d-ra Borta Daniela, iarla Imaginea ta conteaza s-a calificat tot d-ra Borta Daniela, calificandu-se in zonala dela Timis-Caras, calificandu-se la finala dela Suceava.
In perioada 05-07- mai, a avut loc concursul interfiliale de sah si cultura generala pe echipe, la care am participat cu un numar de 4 concurenti, in organizarea filialei Timis-Caras.
La Concursul de Interpretare muzicala Ion Blajan, la faza pe filiala, s-a calificat d-ra Dobra Corina, care a participat la finala dela Botosani, ocupand locul 3.
In data de 12 iulie s-a organizat o excursiela Baile Felix, cu durata de o zi, cu doua autocare dela Transdara, numarul celor prezenti fiind 88 de persoane.
In dat de 09 august s-a mai organizat o excursie, cu durata de o zi,la Baile Sfanta Elisabeta de la Morahalom, cu participarea a 65 de persoane, transportul asigurandu-se cu bilete speciale de calatorie
Faza pe filiala a Campionatului national de sah, s-a desfasurat in luna iulie, cu participarea a 10 concurenti. S-a calificat dl. Andras Francisc, particpand la finala dela Bistrita, unde a ocupat locul 20.
La faza pe filiala a concursului Prietenii Cartii Braille si Citire rapida si corecta din luna septembrie, au participarea 2 concurenti, s-a calificat in faza zonala dela Cluj, la ambele concursuri, domnisoara Borta Daniela.
La faza pe filiala a Festivalului Vasile Snacoveanu, s-a calificat d-ra Rump Maria Emanuela, participand in data de 29 octombrie la faza finala dela Bucuresti unde a ocupat locul trei.
In luna octombrie a avut loc Campionatul National de Table, au participat 6 concurenti, calificandu-se pentru final, ocupand locul 1, d-ra Borta Daniela.
In luna octombrie, cu ocazia Zilei Bastonului Alb, am organizat o reuniune cu membrii, la sediul filialei.
In organizarea doamnelor dela Clubul Lions 2007 Arad, tot de Ziua Bastonului Alb, a fost instalat un container, in P-ta Avram Iancu, in care trecatorii puteau experimenta cateva clipe din viata unui nevazator. Acestia au fost legati la ochi si erau introdusi in containerul special amenajat, fiind „insotiti” doar de bastonul alb. Ei trebuiau sa se orienteze si sa identifice obiectele aflate inauntru.
Incepand cu orele19,00 a vaut loc o cina pe intuneric la care au participat 100 de persoane vazatoare, ele fiind legate la ochi, respectiv sala unde s-a servit cina era neluminata. In aceste conditii participantii au servit aperitivul si felul principal intocmai unui nevazator, trebuind pe urma sa identifice alimentele consumate. La aceste evenimente, din donatiile facute de participanti, s-a adunat suma de 3.400 de lei, care ne-a fost oferita in luna decembrie, pentru organizarea Serbarii de Craciun.
In data de 24 octombrie cu ocazia Zilei Europene a Justitiei, la invitatia Tribunalului Arad, a doamnei presedinte Nadaban Silvia, un grup de membrii al filialei noastre a facut o vizitala Tribunalul Arad; unde li s-a prezentat, incepand de la arhiva si pana la o sala de judecata, interiorul institutiei. S-au putut pune intrebari legate de actul justitiei, de organizarea tribunalului, a judecatoriei si a parchetului. Iar la final, in sala festiva, a avut loc o prezentare a istoriei justitiei.
Si in acest an am continuat proiectul in parteneriat cu clubul Lions, inceput in octombrie 2011, Imprietenirea nevazatorilor cu calculatorul, numarul beneficiarilor ajungand la 60 de persoane.
In data de 28 noiembrie am participat la conferinta de lansare a proiectului ACCES pentru toti – accesul persoanelor cu dizabilitati la ocupare si servicii si totodata inaugurarea Centrul de Incluziune Sociala, dinArad, str. Iuliu Maniu, nr. 51.
In 31 Octombrie, la sediul filialei noastre a avut loc o petrecere de Halloween. Ca si in repetate randuri sprijinul a venit din partea Clubului Lions Arad 2007; care s-au ocupat de impodobirea salii si au pregatit numeroase surprize. Petrecerea a fost dedicata copiilor nevazatori care impreuna cu „leutii” clubului au sculptat dovleci, care mai decare mai haiosi. Copii s-au bucurat pentru cateva ore de surprizele pregatite, iar la final doamnele au oferit fiecarui copil un pachet cu dulciuri.
Din data de 3 decembrie, au inceput repetitiile pentru colinde.
In luna decembrie, in Atrium Mall a avut loc o actiune numita „Bradutul cu suflet” initiata de Leo Arad (juniorii clubului Lions).
Actiunea a avut ca scop adunarea de fonduri pentru ajutorarea a doua familii cu situatii deosebite, aflate in evidenta filialei noastre.
Leutii au confectionat felicitari, globuri si alte figurine , pe care le-au comercializat in mall, adunand o frumoasa suma de bani, care in ajun de Craciun a fost impartita celor doua familii.
Multumiri leutilor !
In data de 22 decembrie, am organizat Sarbatoarea Pomului de Craciun, unde, cu ajutorul sponsorilor, a doamnelor dela Clubul Lions Arad 2007 si a Arhiepiscopia Aradului, cu sprijinul inalt preasfintiei sale arhiepiscop Timotei Seviciu, s-au impartit, pachete copiilor si doamnelor care s-au mobilizat si au format un cor, interpretand colinzi.
Clasa I a D dela Scoala Gimnaziala Aurel Vlaicu (conducator de clasa dl. profesor Avram Tudor), au facut o surpriza, cutii de cadouri pregatite de ei pentru copii dela Asociatia Nevazatorilor Arad.
La initiativa comisiei de femei, cu sprijinul conducerii filialei a avut loc petrecerea de revelion, prima de acest gen organizata la sediul filialei. A fost o petrecere pe cinste, unde toti participantii s-au simtit bine.
PRESA
Prin filiala s-au facut si se distribuie abonamente, la publicatiile Asociatiei Nevazatorilor, la un nr. de 19 nevazatori la revista Litera noastra in braille, 8 nevazatorila Litera noastra in scris obisnuit. Filiala Arad, la biblioteca in braille cu 1.231 de titluiri, fonoteca cu carti in format MP3 860 de CD, pe care la copiem pe CD-ul nevazatorilor, si 8.200 casete cu 461 titluri – a imprumutat, in acest an, carti vorbite la 123 de nevazatori.
Filiala Arad este abonata la revista pe CD in format MP3, Impact, numerele primite anul acesta, au fost copiate, la cerere, la un nr. de 45 membrii.
APARTAMENTUL FILIALEI
Apartamentul filialei este ocupata in acest moment de catre, domnul Padurariu Costel, care isi achita toate obligatiile financiare la zi.
SEDINTELE ORGANELOR DE CONDUCERE
In timpul anului, s-au tinut sedinte ale organelor de conducere, de cate ori a fost necesar, unde s-au discutat probleme organizatorice, contabile, sociale, culturale si sportive si s-au luat decizii pentru buna desfasurare a activitatii.
In acest an, au avut loc 2 sedinte ale Adunarii Generale, prima in luna martie, cea de a doua fiind organizata in luna septembrie.
Presedinte, Secretar,
Atimut Florin Dorin Almasi Viorica